Parfüm,
ilk çağlardan beri tenlerin ayrılmaz parçası... Hepimizin koklayarak
uyandığımız, anılarımızı üzerine kurduğumuz, aşkımızı ayırt ettiğimiz, ne ve
nasıl olmak isteğimizi bilen bir kokusu var. Kokusu sayesinde yarattığı
iletişimle tarihin ilk çağlarından bu yana vazgeçilmezlerimizden olan parfüm,
evrensel bir dil, çiçek ya da yaprak notalarıyla beslenen bir seçim... Latince
‘per fumum (dumanın içinden)’ kelimesinden gelen parfüm, antik çağlardan beri
insanlığı büyüledi. Mısır kaynaklarında banyoda ve dini törenlerde kokulu merhemlerin, sıvı yağların kullanıldığı
yazılı. Bir koku düşkünü olan Kleopatra ve maiyeti de tören alanına girmeden
çok önce, saçtıkları kokular insanların burunlarına ulaşırmış. Yunanlı ve
Romalılar, ziyafetler esnasında kendilerini çiçeklerle kokulandırmış sularla
serinletirmiş.
İngiltere’de
bir dönem yasaktı
Güzel
Kokuların Tarihi adlı kitapta yer alan bilgilere göre ilk parfüm, 14. yüzyılda
Macar Kraliçesi Elizabeth zamanında yağların alkolle karıştırılmasıyla elde
edildi. Araplar da egzotik madde kullanımıyla parfümün gelişiminde önemli rol
oynadı.
Modern
parfüm tarihi ise, 17. yüzyılda Fransa’da, Grasse’da başladı. Kral 15.
Louis’nin sarayı, ‘la cour parfumee (koku sarayı)’ olarak anılırdı. İstenmeyen,
hoş olmayan kokuların parfümle gizlendiği neredeyse hiç banyo yapılmadan sadece
parfümün etrafa yaydığı kokularla yaşıyorlardı. Sarayın yatak odaları da, koku
kavanozlarıyla sarılmıştı. 18. yüzyılda dünyanın hemen her yerinde koku modası
başlamıştı. Ancak, 1774’de Britanya Parlamentosu, bir kocayı güzel kokularla
etkileyen kadınların ‘büyü’ yaptıkları hükmüyle, tarihe geçen ‘parfüm yasağı’
kararını hayata geçirdi.
Yeniçağ
savaşla başladı Parfüm piyasasında yeniçağ, I. Dünya Savaşı ile başladı. Fransız modacılar kısa saçlı, boyalı tırnaklı kadına yönelik yeni bir stil oluşturdular.
Bu
beraberinde yeni kokuları getirdi. Hafif çiçekler, baharatlı kokular ve çok
çeşitli parfümler piyasada hâkim oldu. II. Dünya Savaşı’nın sonlarında sade
tasarımlar yerini cazibeye bıraktı. Zamanın ruhuna uygun cazibeli, cesur ve
saldırgan olarak tanımlanan adeta cinsel devrim ruhunu belirleyen kokular
üretilmeye başlandı. Bugün kullandığımız birçok koku, halen 1920 - 30’ların
izlerini taşıyor ve parfümler, tarihte olduğu gibi kişiliğimize ve ne
istediğimize ilişkin mesajlar veriyor. Ve işte, kişiliğimizin kimi zaman masum,
kimi zaman baştan çıkarıcı ‘kokusunun’, yani parfümün sırları...
Size uygun
esansı nasıl seçersiniz?
Eskiden
sarışınlar için ferah, yeşil ya da meyveli bir koku önerilirdi. Ya da koyu renk
saçlılar için oryantal bir koku. Ancak bu tür öneriler tarihe karıştı. Artık,
kendi kişiliğinize uygun parfümleri seçmeniz gerekiyor. Bunun için öz
bilincinizi güçlendirin, erotik istek, dikkat çekme, farklılaşma, anı yaratmanın
hangisini istiyorsunuz karar verin. Hangi ana maddeden yapılan parfümün,
koklayanda hangi etkiyi bıraktığını aşağıda bulacaksınız...
Çiçekler: Ferah, gösterişsiz,
gıdıklayıcı, zarif, tatlı, feminin. Chypre: Klasik, gizemli, mütevazı, dolu, kalıcı, şık.
Ağaçlar: Uyarıcı, sportif, sert, dinamik, çekici.
Amber: Egzotik, örtücü, sıcak, derin, fethedici.
Deri: Baharatlı, sıcak, kuru, karakteri güçlü, yoğun.
Yasemin: Esprili, zeki kadın için.
Misk: Güçlü kadın.
Gül: Çiçeği burnunda genç kız için.
Limon: Melonkolik kişiler için.
Parfüm neden oluşuyor?
Kökünden
çiçeklerine kadar tüm bölümleriyle bitkiler, koku malzemelerinin ana kaynağı.
Ancak, dünya piyasasındaki yüksek fiyatlar yüzünden (bir kilo gülyağı bugün 10
bin dolardan fazla) günümüzde parfümler salt doğal maddelerden oluşmuyor.
Zamane parfümlerini doğa ve kimyanın melezi olarak tanımlayan uzmanlar parfümü
oluşturan bitki ve özleri şöyle özetliyor:
• Yaprak ve saplar: Kekik, okaliptüs,
ıtır çiçeği, tefarik, lavanta, biberiye, nane, defne. • Çiçekler: Gül, yasemin, karanfil, nergis, teber.
• Meyve, tohumlar: Biber, kuru karanfil, vanilya, anason, hindistan cevizi.
• Ağaçlar: Sandal, çam, sedir.
• Kabuklar: Armut, tarçın.
• Yosun: Meşe.
• Bitki ve otlar: Tarhan, adaçayı, kekik.
• İğne yapraklar ve dallar: Ladin, çam, selvi.
• Kökler: Vetiver, zencefil, süsen.
• Meyve kabukları: Bergamot, limon, portakal, limet.
Koku alırken önce bir kumaşa sıkın
• Parfüm dükkânlarında
en yeni kokuyu çıkarttırmayın. Henüz parfümlerle hiç ilgilenmemişseniz,
bildiğiniz kokulardan hareket edin.
• Parfümü
bir kumaş parçası üzerinde deneyin. Kolunuzda ise üç kokudan fazlasını
denemeyin.
•
"Parfüm sürmeyen kadının geleceği yoktur" sözlerine kulak asmayın.
• Alırken
erkekleri düşünmeyin. Moda olanı değil, beğendiğiniz ve size uygun kokuyu
seçin.
• Parfüm
kullanırken belli stratejik noktalar var: Kulak arkası, boyun çukuru, bilekler.
Ancak bu noktalarla yetinmek zorunda değilsiniz. Nemli ve sıcak noktaları hedef
alın; göğüs arası, kol altları, şakaklar, bilekler, diz arkası, dirsek içi
gibi.
Ünlüler ve
parfümleri: Greta Garbo: Rochas’ın Femme, Liz Taylor: Patou’nun Joy, Brigitte Bardot: Balmain’den Vent Vert, Jeanne Moreau: Diorama No.5, Ava Gardner: Chanel No.5, Marlene Dietrich: L’heure bleue, Mae West: Petou’nun Joy’u, Cameron Diaz: Guerlamain’in Samsara’sı, Katherine Witt: Gucci’nin Envy.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder